EN HARSK ELSKERINNE

by Vilan Z

(trykk på knappen for å avspille tilhørende melodi)

::

© UkjentSe henne der hun seiler
gyllen over himmelstrøk,
nær å røre for en beiler,
men varsomt utfør ditt forsøk,
skjønt hun synes varm som gull;
månen er en harsk elskerinne
– hun er iskald, sort som full.

En gang strålte solen blott,
åh gud hvor det kjentes godt,
månen som en rosehildring
over skog og fjell i sildring,
så falt mørket av seg selv;
månen er en harsk elskerinne
– hun er hard å elske vel.

Jeg datt ut av hennes blikk,
ut av hjertet i det fjerne,
jeg falt hodestups, begikk
fritt fall og glapp min stjerne,
helt alene falt jeg over;
månen er en harsk elskerinne
– hun forlater den som sover.

Av sten er himlens tinde
og den kaller natten sin,
månen er en harsk elskerinne
– hun kan aldri kalles min.

::

(inspirasjon/gjendiktning: James Layne Webb)

© 2014 Vilan Z


TAKK FOR AT DU GIR DIN VURDERING ved å trykke en av disse stjernene:

