RUINSKATT

by Vilan Z

(trykk på knappen for å avspille tilhørende melodi)

::

© UkjentI blant når lyset slukker,
inntylles den utbrente sol og jeg dukker
i skyggerikets dyp hvor alt svinner,
der eneste stjernetinder er blindemannens minner
samt hva det sorte hav gjenskinner...

...av mekanisk avfall og knallhard asfaltgate,
der revnede kloakkrør og iskald overflate
speiler universets prakt i majestetisk harmonium
av den enorme kraft fra dets fraværs totalsum.

Der gudene en gang for over på vinger
til verdens smerteskrik, innerst i blindvei;
der skimret et glimt av skinn fra dets binger;
der enset jeg noe som stille lokket meg.

I ruinen fantes hva Enji mistet en natt:
hans glemte funklende grønne smaragd
- den mesmererende skjønne Illyriske skatt.
Et ensomt stjernestøv var vrakhaugens bragd.

Den måtte plukkes med og vernes vel,
pusses i skjul til dens opphavs glød
fritt stråler i livslys fra morgen til kveld
og utskinner rubiner som ei kjenner død...

For hver gang månen blir ny og jeg farer meg bort,
lyser et sjelelig grønnskjær hjem til min port,
fra bortgjemte plasser druknet i sort
strak til min ruinskatt, evig forlatt
- et ventende fyrtårn i mørkeste natt.

::

© 2011 Vilan Z


TAKK FOR AT DU GIR DIN VURDERING ved å trykke en av disse stjernene:

