I NAVNET

by Vilan Z

(trykk på knappen for å avspille tilhørende melodi)

::

Åh, Min Elskede,
da jeg begynte å Elske deg
forlot Falken meg
Om dagen vasset jeg i elven
Om natten dykket jeg i dammen
Hjertet fyltes dråpevis av tårer

Å forelske seg i Vingårdens elsk
er å tilegne seg et Beger,
å ta sete på Hjertets Trone
Men en gnist av Elsk koker alle hav
så da jeg falt over bord,
tok jeg fyr og brente

En sjel drukken på Elsk
kjenner ikke ørken eller isfjell,
bare det endeløse osean
Ansiktet vaskes for muld og støv,
så utvisket av eliksirens dråper

Da Nattergalen så
ansiktet til Den Røde Rose
styrtet den i havet
Morgenens pust løftet rosen hjem
og fra vannet reiste Føniksen seg

Jeg var et dødt tre
som hadde veltet over Stien
Men Min Elskede Vinbærer passerte
viste meg sitt ansikt
og etterspurte mitt Navn

Jeg ble en Nattergal
som druknet i Vin
Jeg ble en drukkenbolt
og mitt tørre Beger ble fuktet
Jeg fortumlet meg inn i Vingården

Tilværelsen er en sjø
Loven er et skip
Mange har aldri forlatt båten,
aldri falt i havet,
aldri har de blitt vætet,
Vin har de knapt smakt

De tror Boken skaptes for å forme ord,
for å styre skuten
Boken beskriver sjøen,
men sjøen speiler ikke boken
Den vugger bare flåten
på bølger av Vin

Jeg er den ansiktsløse
Mitt navn er Nattergalen
Mitt navn er Boken
Mitt navn er Havet
Mitt navn er all Vin
Når du har lagt ut på seilas heter du Min Elskede
Ferden begynner ikke før du forvandler ditt Navn

Jeg er Den Faderløse Perle
som havet ikke gjenkjenner
Jeg er dråpen som rommer havet
Strømmen er Vertshusets melodier
Så skjønt å være en sjø
skjult i en uendelig dråpe
Huuu

I den Ene Sang
finnes ikke Navn
Mitt navn forstyrrer kun denne jord
Men hvis du spør hva jeg virkelig heter
er det Min Elskede

::

(inspirasjon: yunus emre)
(metaforer i sufipoesi)


© 2011 Vilan Z


TAKK FOR AT DU GIR DIN VURDERING ved å trykke en av disse stjernene:

