GRAVSKRIFT

by Vilan Z

(trykk på knappen for å avspille tilhørende melodi)

::

Den stenvegg hvorpå profetene skrev
sprekker i sin grunnvoll nå,
der solstrålene glimrer skarpt oppå
spinnrokken til dødens vev.

Når så enhver rives i stykker med
mareritt i drømmeriket,
mens stillhet drukner menneskeskriket,
hvem legger laurebærkransen ned?

Mellom jernporten til skjebnens tomrom
- der ble tidens frø sådd frem
og dyrket i gjerningene til dem
som vet, samt dem vi vet om.

Viten er en dødlig frende
når ingen setter reglene på vei.
Menneskeslektens lodd ser jeg
henger så løst i dårenes hende.

"Forgjeves", vil min gravskrift bli
mens jeg kravler langs en oppspruknet sti.
Hvis vi får det til, kan vi alle godt
lene oss tilbake for å le rått
mens den frie vinden fører vår båt.

Men jeg frykter i morgen lyder gråt.
Ja, jeg frykter at morgendagens låt
vil bringe et endeløst hav av gråt.

::

(inspirasjon: Peter John Sinfield)

 

© 2011 Vilan Z

TAKK FOR AT DU GIR DIN VURDERING ved å trykke en av disse stjernene:


