VANDRE SKOGEN MED MEG

by Vilan Z

(trykk på knappen for å avspille tilhørende melodi)

::

Kom, ta min hand! La oss vandre sammen.
Vis meg den fjellskogen du kaller din.
Ikke si et ord, ikke protester,
bare ta et fast grep om neven min.
Av gårde fra tidens forstyrrelser,
fra vegger og fjes, fra bylivets larm
med plikt, minner og sammenligninger,
fra hjerters støy til roen, arm i arm.

Ja, bare vandre i skogen med meg.
Langt av gårde vil jeg følge deg inn.
Før meg til lunden som kun er din venn,
som huser din sorg og heler ditt sinn.
Til bjørk som trøstet deg i ensom stund
og eik som hvisket deg så vise svar.
Vis meg stenen som passet din byrde.
Del med meg vekten som den trofast bar.

Hold fast i meg, la oss stå helt stille,
lyttende til skuren av løvets dryss
og bade i syn av farvespillet -
sammen skal vi puste inn skogens kyss.
La svale vinder vaske våre fjes
mens vi skuer ut mellom greners dans
og nyter himmelrandens evighet
til blinkende stjernelys uten stans.

Er det her i taushetens symfoni,
på søken etter ditt sanne hjemland,
at du speidet hen i fremtidsutsikt
før stien ledet deg strak til min hand?
Om bare du ikke slipper ditt tak
skal jeg leie deg hele veien frem;
gjennom din gamle, beskyttende skog
inn til det sted hvor begge kommer hjem...

::


© 2011 Vilan Z

