TALIH

by Vilan Z

(trykk på knappen for å avspille tilhørende melodi)

::

Ved Bosporos’ bredder – jeg fant, jeg fant!
Hvor øst møter vest – så sant, så sant.
Eksotisk odør fyller min ånd,
vi knytter bånd med raki i hånd.

«Du lindrer mitt savn! Fortell meg ditt navn,
min skjønne terne, om jeg må få be.»
– «Mitt navn er Stjerne! Så vet du nå det!»

Enver sveiver sin laterna
en sen aftens ved Timors Taverna.

Med ord som beveger – fortell, fortell!
Mens noen må dra – farvel, farvel!
Fremmede lyder pirrer min sjel,
del finner del, jeg blir atter hel.

«Si meg hva jeg vet; hva var det du het?
Gjenta det gjerne, du hell på min kveld.»
– «Mitt navn er Stjerne! Det husker du vel?»

Enver dreier sin laterna
natten gjennom ved Timors Taverna.

Hør daggryets jammer: «Aman, aman!»
Sjeler berøres, «zaman zaman».
Sigden av månen svinner i meg,
forlater deg og vandrer sin vei.

Gåtefull og ven, hvem var du for en?
Som en lanterne med mystisk flamme.
– «Mitt navn er Stjerne! Stadig den samme.»

Timor lukket sin Taverna.
Borte tonen av Envers laterna.

::


* talih = fortuna/lykkestjerne/’wheel of fortune’  
* Miklagard/Bysants/Konstantinopel/Stambul deles av Bosporus og kombinerer to kontinenter, men kalles "byen mellom øst og vest" - også av kulturelle grunner, noe som åpenbares av dens atmosfære   
* raki = anisbasert nasjonaldrikk som tilsvarer ouzo og pernod - betraktet som en hellig av sufiene i Bektashi Ordenen og Aleviene som begge er svært utbredte i Istanbul 
* 'laterna' er navnet på de første lirekassene, som faktisk oppstod i istanbuls greske kvarter, ofte brukt i folkemusikktradisjon som ciftetelli, laika, hasapiko & rebetika, og hyppig spilt på gatene eller ved tavernaer - visene berettet gjerne små historier, særlig om kjærlighet - i dag er tradisjonen nesten utdødd og det er få laternaspillere tilbake, men stadig noen tilbake i den armenske bydel 
* 'aman' er et oralt uttrykk i flere balkanske land, som (når det gjentas) blir et klagerop, best oversatt til 'akk & ve!' 
* 'zaman' betyr tidsalder/era, men når det gjentas: 'fra tid til annen' 
* sigden sammen med stjernen symboliserer bl.a sol og måne, maskulin og feminin, dag og natt, bevissthet og underbevissthet, yin-yang, etc 
* lanternen i tarotkortet 'Eremitten' symboliserer alkymiens 'mystiske flamme' - det eldste funnet av et tarotfragment er forøvrig nettopp fra bysants

© 2011 Vilan Z

